Nelehká práce operátorů zdravotnického operačního střediska
Dvanáctihodinová směna u stolu se sluchátky na uších a vyřízení desítek hovorů, kdy nikdy předem nevíte kdo, s čím a v jakém psychickém rozpoložení se ozve na druhém konci „drátu“. Operátorky a operátoři zdravotnického operačního střediska jsou oproti výjezdovým skupinám tak trochu neviditelní. A přitom jsou to právě oni, kdo jsou na místě události jako první (i když jen přes telefon), kdo musí uklidnit volajícího a vytěžit z něj co nejvíc relevantních informací. Právě na jejich základě poté rozhodují, jakou posádku na místo poslat. Jsou to také oni, kdo volajícího nenechají na holičkách a krok po kroku ho provedou laickou první pomocí, pokud to situace vyžaduje. Hovory tak mohou trvat pár minut, ale i mnohem déle.
Velmi náročnou službu měla nedávno jedna z operátorek, kdy krátce po sobě vedla po telefonu hned dvě resuscitace. V prvním případě šlo o seniorku, kterou rodinní příslušníci našli doma ležet bez známek života. Ona sama tak musela uklidnit rodinu, zjistit, co nejvíc informací, promítnout si v hlavě, jak to asi na místě vypadá, navést rozrušené volající k laické první pomoci, být s nimi na telefonu až do chvíle příjezdu záchranářů. Už takový telefonát značně psychicky vyčerpá. To ovšem netušila, že o pár minut později přijme další náročný hovor. Tentokrát šlo o víc než dvacetiminutový telefonát, kdy vyděšené rodiče nakonec musela navést i k laické resuscitaci jejich dvouletého dítěte.
V obou případech šlo o oblasti, které byly s ohledem na dojezdové časy záchranářských týmů velmi odlehlé. V obou případech byli volající skvělí a přesně dělali to, co jim operátorka řekla. A to bylo to nejdůležitější. Seniorku se bohužel zachránit nepodařilo, dvouleté dítě ano.
PAMATUJTE:
* Operátoři a operátorky zdravotnického operačního střediska vás, pokud potřebujete pomoc, nikdy nenechají na holičkách. Ne každý váš telefonát ale musí skončit výjezdem záchranářských týmů!
* Přijímat výzvu na lince 155 může pouze zdravotnický záchranář nebo proškolená zdravotní sestra.
* Záchranářský tým za vámi může vyjet bez toho, aniž by operátorka přerušila s vámi hovor.
* Odpovídejte vždy věcně a jasně, snažte se uklidnit, bedlivě naslouchejte jejich pokynům a doporučením.
* Pamatujte, že veškeré zjišťované informace jsou důležité, i když se vám v danou chvíli mohou zdát nepodstatné.
Věřte našim operátorům a operátorkám! Má to smysl! Jsou tady pro vás!
