Den linky 155
Napříč Českou republikou slaví zdravotnické záchranné služby Den linky 155, a to dnes se symbolickým datem 15. 5. Konkrétně ZZS Zlínského kraje eviduje za loňský rok 55 659 ošetřených pacientů. O rok dřív to bylo 55 089 ošetřených pacientů.
Za celou Českou republiku Asociace zdravotnických záchranných služeb zaznamenala loni téměř 1 228 000 výjezdů, což meziročně představuje nárůst zhruba o pět procent.
Nárůst v loňském roce zaznamenala naprostá většina zdravotnických záchranných služeb. Posádky tak každou hodinu vyjížděly k pacientům v průměru 140krát, to znamená více jak dva výjezdy za minutu.
Ve Zlínském kraji je celkem 35 výjezdových skupin, které vyjíždí ze 16 výjezdových základen. Ty jsou rozmístěné tak, aby zajistily dostupnost přednemocniční neodkladné péče do 20 minut.
Za každým takovým výjezdem záchranářské nebo lékařské posádky k pacientům je v naprosté většině případů tísňová výzva přijatá prostřednictvím linky 155 na některém ze 14 zdravotnických operačních středisek. Ta jsou rozmístěna po jednom v každém kraji a v hlavním městě.
Zde jsou volající spojeni během několika sekund s dispečerkami a dispečery – profesionálními zdravotníky, kteří na základě poskytnutých informací rozhodují o vyslání posádek a pomáhají volajícím svými radami při poskytování první pomoci. Dispečeři jsou tedy prostřednictvím telefonu a svého hlasu prvními zdravotníkem na místě a jsou zásadní součástí řetězce přežití pacientů.
Jak správně postupovat při pomoci druhým a volání na linku 155?
- Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.
- Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.
- Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155. Případně využijte bezplatnou aplikaci Záchranka.
- Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se nacházíte.
- Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy nezavěšujte jako první.
- Nemusíte mít strach, protože i laika dokážou profesionálové na tísňové lince navést k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.